13 Temmuz 2011 Çarşamba

Renkler ve Anlamları


"Renk Nedir?" sorusuna: "Renk, ışığın değişik dalga boylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır." şeklinde teknik bir cevap verebiliriz. Peki, rengi ifade edebilmek için bu açıklama yeterli midir? Renkler sadece birer algılama mıdır? Düşünün, kap karanlık duvarların arasında mı kendinizi daha canlı ve enerjik hissedersiniz yoksa kırmızı bir odada mı?Evet, renkler insanın ruh halini yansıtır ve etkiler. Sadece ruh halini değil, sağlığını ve enerjisini de etkiler. Bu nedenle, renklerle tedavi, genel tedavi uygulamasını destekleyici olarak yüz yıllardır kullanılmaktadır.Renklerin insan üzerindeki etkileri nedeniyle gerek giysi seçiminde gerekse yaşadığımız mekanları boyarken renk seçimine dikkat etmek gerekir. Örneğin; yatak odası pembe, yemek odası ise yeşil renk olabilir. İş toplantısına giderken lacivert ve mavi renk giymek daha uygun olacaktır.Elbette ki, iş, yaş ve çevre bu tercihleri etkilemektedir.Renklerin insan üzerindeki etkileri sağlık, psikoloji, alışveriş, üretim, zihinsel ve fiziksel performans gibi konularda kullanılmaktadır.Renkler etkilerine göre kendi aralarında soğuk ve sıcak renkler olarak ayrılmaktadır.Başlıca sıcak renkler Kırmızı, Turuncu, Sarı; başlıca soğuk renkler ise Yeşil, Mavi, Mor olarak bilinir.

KIRMIZI: Güçlü, canlılığı uyaran, fiziksel cesaret veren, uyarıcı, görsel etki bırakabilen, gerginlik ve saldırganlık yaratabilen bir renktir. "Savaş ya da kaç" içgüdüsünün aktif hale gelmesi ile ilişkilidir.İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır. Yanlış bir inanış vardır; boğaların kırmızıya saldırdığı sanılır. Oysa boğalar renk körüdür. Kırmızıya değil, kendilerine sallanan koyu renkli beze saldırır. 
YEŞİL: Duygusal olarak bizi en çok etkileyen bir organımız olan kalp organının , bu rengin yaydığı enerji alanında olduğu düşünülür. Doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır. Yeşil alanda insanların daha az mide rahatsızlığı çektiği saptanmıştır.
MAVİ: Vücudumuzda boğaz bölgesini yansıtan bir renktir. Mavi renk gökyüzünün ve geniş ufukların, denizin simgesidir. Sınırsızlığı ve uzak bakışlılığı simgeler. Huzuru temsil eder ve sakinleştirir. Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır.
LACİVERT:Kozmik renk olarak kabul edilir; sonsuzluğu, otoriteyi, verimliliği simgeler. O yüzden dünyadaki firmaların yarıdan fazlası logolarında laciverdi kullanır. Lacivert giyen kişiler kendilerini çok daha karizmatik ve inandırıcı hissederler. İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü imajı bırakır. 
SARI: Heyecan, kendine güven, dışa dönüklülük, dostluk ve yaratıcılık hissi yaratır. Göz en fazla sarı renge duyarlı olduğu için, çabuk algılanabilmektedir. Bu ise sarıyı favori renkler arasına sokmaktadır. 
BEYAZ: Genellikle saflığın ve temizliğin sembolüdür. Doğruluk ve güven veren bir anlam taşır. Ancak gözü çabuk rahatsız eder. 
SİYAH: Ciddiyet ve ağırbaşlılığı çağrıştırır. Çoğu zaman keder, ölüm ve karanlığın ifadesidir. 
GRİ: Ağırbaşlılığın, sadakatin ve sessizliğin simgesidir. Bu rengi tercih eden insanlar, genellikle işlerine gereğinden fazla önem veren, ciddi ama asla hırslı olmayanlardır. İkili ilişkilerde de gözleri yukarda değildir. 

MOR (Menekşe): İnsanda karamsarlık, pişmanlık, korkaklık, yaratabileceği gibi tam tersi duygular da yaratabilmektedir. Gücün ve ruhsallığın gücü olarak algılanabilmektedir.
´Erotizmin sonu´ anlamını taşıyan renktir. Mesleki açıdan da ikili ilişkiler açısından da seçilecek en yaşlı renktir. Sanatçı ruhlu insanların, meraklarını fantezileriyle yaşayanların tutkun oldukları bu renk, işin ehili aşıkların kopamadıkları renkler arasında yer alır.
TURUNCU: Güneşin parlaklık ve sıcaklık hissini verir. Güçlü bir aktiflik etkisi vardır. Dışa dönük ve yaşam gücünü artıran bir anlam yaratır. 
PEMBE: Uyum ,neşe , şirinliğin ve sevginin simgesi. Rahat hissettiren ve dinlendiren bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar tezgahtarlarına pembe üniforma giydirir ki, müşteriler kendilerini rahat hissetsin diye. Pembe aynı zamanda çocuk rengidir. 
KAHVERENGİ: Gerçekçiliğin, plan ve sistemin rengidir. Kansas Ünv.’de bir sergide, duvarların rengi değiştirilebilir hale getirilmiş. Fonda beyaz kullanıldığında insanlar sergide yavaş hareket etmiş. Fon kahverengiye döndüğünde ise insanlar müzede daha çok yeri daha az zamanda gezmişler. Kahverengi insanı hızlandırır. Bu yüzden fastfoodlar iç mekanda kahverengi kullanır. Kahverengi toprak rengidir. Kıyafetlerde pek tercih edilmez, çünkü kahverengi giyen insanlar kalabalıkta dikkat çekmezler.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder